تأثیرات زیست محیطی پروازهای فضایی

براساس گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، نرخ پرواز‌های فضایی در دهه گذشته سه برابر شده که همین امر تولید کربن سیاه یا دوده را تا هزار تن در سال افزایش داده است. کربن سیاه سبب افزایش دمای استراتوسفر زمین تا ۴ درجه فارنهایت می‌شود. با توجه به سه برابر شدن نرخ پرتاب‌ها در دهه اخیر و همچنین سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در حوزه گردشگری فضایی، آسیب‌های سفر‌های فضایی را اجتناب ناپذیرکرده است. تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که افزایش پرواز‌های فضایی به لایه ازن آسیب می‌رساند.
مشکل‌سازترین محصول جانبی پرتاب موشک که محققان بر روی آن تمرکز کرده‌اند، کربن سیاه است که با نام دوده نیز شناخته می‌شود. دوده قادر است نور خورشید را جذب و گرما را درون خود محفوظ کند. طبق گزارش NOAA موشک‌های مورد استفاده در پرواز‌های فضایی درحال حاضر سالانه ۱۰۰۰ تن از این مواد را وارد فضا می‌کنند. با فرض افزایش ده برابری پرتاب‌های با سوخت هیدروکربنی در ۲۰ سال آینده که با نرخ رشد فعلی پرتاب موشک مطابقت دارد، محققان تخمین می‌زنند که افزایش دمای ناشی از آن می‌تواند باعث تغییراتی در گردش جو و کاهش ازن به خصوص در نیمکره شمالی شود.

به گفته NOAA، اگرچه اکنون سالانه حدود هزار تن دوده تولید می‌شود، اما دور از انتظار نیست که این رقم در چند سال آینده به ده هزار تن افزایش یابد.  بنابراین درحالیکه نگاه ما به گردشگری فضایی و فرود انسان روی ماه یا حتی مریخ است، لازم است نگاه خود را از زمین برنداریم و آسیب‌های احتمالی به سیاره‌مان را نیز درنظر بگیریم.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق این سایت محفوظ است هرگونه کپی برداری ممنوع است
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x