ضربه مغزی

آسیب ضربه ای مغز (TBI) زمانی رخ می دهد که یک آسیب ناگهانی باعث آسیب به مغز می شود. آسیب ضربه ای مغز می تواند زمانی رخ دهد که سر به طور ناگهانی و خشمگینانه به یک جسم برخورد کند یا هنگامی که یک جسم جمجمه را سوراخ کند و وارد بافت مغزی شود. علائم آسیب ضربه مغزی می توانند بسته به میزان آسیب مغز خفیف متوسط تا شدید باشند. فرد مبتلا به آسیب ضربه ای مغز خفیف ممکن است هوشیار باقی بماند یا ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه از دست دادن هوشیاری را تجربه کند. نیمی از موارد ضربه مغزی در اثر تصادف اتفاق می افتد. آسیب ضربه ای مغز زمانی رخ می دهد که تکان سخت ضربه، صدمه، یا دیگر آسیب های مغزی باعث ایجاد آسیب به مغز می شوند. هر سال میلیون ها نفر از آسیب های مغزی رنج می برند بیش از نیمی از آن ها به اندازه کافی بد هستند که افراد باید به بیمارستان بروند. بدترین آسیب ها می توانند منجر به آسیب یا مرگ مغزی دائمی شود. نیمی از تمام آسیب های ضربه ای مغزی ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری هستند. پرسنل نظامی در مناطق جنگی نیز در معرض خطر هستند.

این عارضه به چه علت ممکن است رخ دهد؟

ضربه مغزی به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که این دلایل عبارت اند از:

افتادن: افتادن رایج ترین علت آسیب ضربه ای مغز است و افتادن باعث ایجاد یک خطر جدی بویژه برای سالمندان می شود. هنگامی که یک بزرگتر بر اثر افتادن متحمل آسیب ضربه ای مغز می شود اثرات مستقیم آسیب ممکن است منجر به تغییرات هوشیاری بلند مدت کاهش توانایی عملکرد و تغییر در سلامت عاطفی شوند.

تصادف های وسایل نقلیه: تصادفات خودرو یکی دیگر از علل شایع آسیب ضربه ای مغز هستند. شما می توانید با تعمیر درست، دنبال کردن قوانین جاده، و بستن کمربند ایمنی خطرات را کاهش دهید.

آسیب های ورزشی: آسیب های ورزشی نیز باعث آسیب ضربه ای مغز می شوند. شما می توانید سر خود را با پوشیدن کلاه و تجهیزات حفاظتی دیگر هنگام دوچرخه سواری، اسکیت در حالت خطی یا انجام ورزشی های تماس محافظت کنید.

علائم و نشانه های ضربه مغزى علائم آسیب مغزی عبارتند از:

• بیهوشی

• عدم توانایی برای به یاد آوردن علت آسیب یا حوادثی که بلافاصله قبل یا بعد از ۲۴ ساعت رخ داده است.

• گیجی و دستپاچگی

• مشکل یادآوری اطلاعات جدید

• سر درد و سرگیجه

• تاری دید

• تهوع و استفراغ

• زنگ زدن در گوش ها

• مشکل تکلم به طور مربوط

• تغییرات در احساسات و الگوهای خواب

هنگام بروز ضربه به سر چه باید کرد؟

در صورتی که شما یا شخصی که با شما است دچار ضربه به سر شدید و هرگونه علائم آسیب ضربه ای مغز در شما ایجاد شده است، به دنبال توصیه های پزشکی باشید، حتی اگر علائم خفیف باشند.

در صورتی که کسی بیشتر از ۱ تا ۲ دقیقه بیهوش است و یا کسی که دچار تشنج است، استفراغ مکرر یا علائمی که به نظر می رسد با گذشت زمان بدتر می شوند دارد با خدمات اورژانسی تماس بگیرید.

همچنین برای کسی که سرش در طول بیرون آمدن از وسیله نقلیه آسیب دیده است و توسط وسیله نقلیه ضربه دیده و یا کسی که از ارتفاع بیش از ۳ متر افتاده است باید به دنبال مراقبت اورژانسی باشید.

حتی اگر شما هوشیاری خود را از دست ندهید و علائم شما به سرعت رفع شوند، هنوز هم ممکن است آسیب مغزی رخ داده باشد.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق این سایت محفوظ است هرگونه کپی برداری ممنوع است
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x