کاربرد امواج فراصوت برای تصفیه آب و فاضلاب

پژوهش‌های محققان دانشگاه اوهایو نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی می‌تواند باعث برخی از مشکلات سلامتی مانند نقص‌های مادرزادی و سرطان شود و از آنجا که پیوند‌های درون این مواد شیمیایی به راحتی تجزیه نمی‌شوند، جدا کردن آن‌ها از محیط بسیار دشوار است.
لیندا ویورز، استاد این دانشگاه با اشاره به اینکه فناوری توسعه یافته آن‌ها می‌تواند دارو‌ها را نیز در فاضلاب شهری تخریب کند، افزود: این ترکیبات بسیار پیچیده هستند، زیرا بسیاری از فناوری‌های تخریبی که در مهندسی محیط‌ زیست برای حذف سایر ترکیبات استفاده می‌شوند برای آن‌ها کار نمی‌کند بنابراین آن‌ها مجموعه‌ای از فناوری‌ها را توسعه دادند تا دریابند کدام یک می‌تواند برای ازبین بردن این ترکیبات مفید باشد.
به گفته ویورز، برخلاف سایر روش‌های تخریب سنتی که اغلب این ترکیبات را از طریق واکنش آن‌ها با مواد اکسیدکننده تجزیه می‌کند، فراصوت این مواد را با انتشار صدا در فرکانس (بسامد) بسیار پایین‌تر از آنچه معمولاً برای تصویربرداری پزشکی استفاده می‌شود، خالص می‌کند. امواج فراصوت ابتدا آلودگی‌های محلول را فشرده و سپس با ایجاد حباب‌های گازی آن‌ها را ازبین می‌برد. ویورز می‌گوید: هنگامی که حباب‌ها فرو می‌ریزند، حرکت و انرژی زیادی به دست می‌آورند که آن را گرم می‌کند. دمای داخل این حباب‌های کوچک مانند محفظه‌های احتراق قدرتمند می‌تواند پیوند‌های پایدار کربن و فلوئور را بشکند و محصولات جانبی بی‌ضرری تحویل دهد. از مزایای این پدیده می توان به تخریب حبابهای موجود در سلول جلبک ها که باعث ته نشینی آن می گردد و یا تبدیل ذرات معلق و درشت به ذرات ریزتر که در انتها به تجزیه بیولوژیکی بهتر منجر می شود، اشاره کرد و با این روش می توانیم به کمک باکتری ها آمده تا مواد آلوده و پسماندها به صورت طبیعی تجزیه گردند.
از آنجایی که امواج فراصوت در پاکسازی از محلول‌ها بسیار مؤثر است، این مطالعه نتیجه می‌گیرد که دانشمندان باید از آن در توسعه فناوری درمان‌های ترکیبی آینده بهره برداری کنند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمامی حقوق این سایت محفوظ است هرگونه کپی برداری ممنوع است
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x